Żurawie warsztatowe i przenośne HDS
Żuraw HDS, czyli hydrauliczny dźwig samochodowy działa dzięki wewnętrznemu układowi hydraulicznemu. Jego silnik napędza pompę hydrauliczną, co z kolei powoduje wzrost ciśnienia i jego nacisk na płyn. Ten mechanizm kontroluje ramię żurawia, zapewniając przy tym bardzo dużą ładowność.
W zależności od terenu, na którym odbywają się prace, żuraw HDS montowany jest na szynach lub oponach. Sam dźwig zainstalowany jest na nadwoziu, a w jego skład wchodzi ramię teleskopowe, zwane też wysięgnikiem, specjalne haki przystosowane do operowania ciężkim ładunkiem i kabina operatora. Ze względu na różnice konstrukcyjne wyróżnia się następujące rodzaje żurawi HDS:
- ogólnego przeznaczenia, gdzie konstrukcja jest sztywno zamontowana na podwoziu pojazdu, a wysięgnik manipuluje ładunkiem, wykonując głównie proste ruchy w poziomie i pionie;
- do załadunku drewna, gdzie w miejscu haków, na końcu wysięgnika, znajdują się specjalne uchwyty przystosowane do manewrowania drewnem.
Wykorzystanie żurawi HDS
Maszyny te mają bardzo szerokie zastosowanie, gdyż podobnie jak reszta żurawi, służą do manipulowania ładunkiem o znacznej wadze. Jednak w porównaniu do dźwigu samojezdnego ten hydrauliczny jest w stanie podnieść o wiele mniejszy ciężar i przeważnie jego udźwig wynosi od kilkuset kilogramów do kilku ton. Żurawie HDS stosuje się ze względu na ich niewątpliwą zaletę, jaką jest ładowność.
Z uwagi na to dźwigi hydrauliczne mają bardzo szerokie zastosowanie w wielu różnych gałęziach przemysłu. Poza najczęstszym miejscem ich występowania, jakim są budowy, podobnie jak suwnice, wykorzystuje się je w halach produkcyjnych i magazynach przemysłowych. Stosowane są także do umieszczania ładunku w innych środkach transportu. Żurawie HDS spotkać można nawet w stoczniach czy na pokładach statków. Te niewielkich rozmiarów znajdują się również w prywatnych warsztatach.